tirsdag 14. august 2012

Welcome to my world....!

Etter en sommer uten sukker, fruktsukker, kunstig søtstoff, hvitt mel, stivelse og kjappe karbohydrater, fryder jeg meg over at helsen er bedre enn på mange år. Men......! Da er det jo bare å lete videre, slik at vi kan finne alle svarene vi leter etter. Derfor sitter jeg nå på venteværelset hos en ernæringsfysiolog og håper at jeg om en liten time er proppet full med gode oppskrifter og sunne tips til gooood mat. For fra og med idag, og i fire uker fremover venter en diett ikke bare uten hvitt mel og sukker. Neida, nå skal jeg også ta bort gluten og melk. Hva som blir igjen? Masse, masse godt!!! Kjøtt, fisk og grønnsaker....

Den største utfordringen blir nok melk kjenner jeg...ost, fløte, rømme, kaffelatte!!! Hjelp! Igår jaktet jeg på soyamelk og havremelk. Den eneste soyamelken jeg fant uten sukker var fra gogreen, og jeg kjenner jeg er litt usikker på om kaffelatte blir like deilig de neste fire ukene, som den har vært frem til idag...! Svart kaffe-it is!

Og hvorfor skriver jeg så åpenhjertig om dette? Vel, etter bare noen dager med blogging, har flere av de som kjenner meg, meldt interesse for min medisinske diett (som vel og merke ikke er noe jeg har funnet på selv, men som legen har anbefalt meg...). Bivirkningen har nemlig ikke bare vært bedre helse, men også en liten slankekur! Og jeg lover: jeg har spist godt!!! Derfor tenkte jeg å dele noen oppskrifter og råd her inne på bloggen også, om noen andre fikk lyst til å prøve på egen hånd (og på eget ansvar, selvfølgelig!) trakte etter mer energi og smalere midje :-)

For de som ønsker en kanskje noe mer levelig diett, må jeg friskt anbefale Grethe Roede! Hennes kur er helt fantastisk, og inneholder all mat og drikke i verden-riktignok i rett mengde! På min medisinske diett har jeg derimot spist så mye jeg har villet, dog bare av enkelte matvarer!

Håper jeg kan inspirere til litt sunn helse! Kom gjerne med tilbakemeldinger i kommentarfeltet!:-)

Lykke til! Oppskrifter kommer!

4 kommentarer:

Una sa...

Så flink du er til å skrive, Cathrine!
Dette med mat og oppskrifter er et flott tillegg og kan sikkert gi inspirasjon til mange som prøver og kutte ut de samme tingene. Ofte sier folk, inkl mine pasienter, som du sier: Hva er igjen da?
Og svaret har du: Masse, masse godt! Selv om det sikkert blir noen savn ;-)

C.G.T sa...

Tusen takk, Una!! Det var koselig å høre... Jeg trives egentlg godt med alternativ diett...kroppen kjennes bra og om det ikke hadde vært så mye styr å besøke noen eller gå på resturant,hadde jo dette vært strøkent, men.... Å er det sånn i en periode! Håper mange får lyst til å lese bloggen min! Vi snakkes!

Anonym sa...

Hei!
Jeg ble tipset om bloggen din av Trine K. :)
Jeg har nettopp vært hos biopaten og funnet ut at jeg matvareintoleranse for mange matvarer etter flere kurer på antibiotika og en fødsel. Jeg skal unngå egg, melkeprodukter, alle melsorter unntatt spelt, gjær, sukker og allergifremkallende mat mtp han jeg ammer (jordbær, fisk, skalldyr og nøtter). Jeg har gått på en intoleransekur før, da kroppen også sa nok, men da var jeg alene og hadde ingen barn. Da var det kjempeenkelt, fordi jeg da kunne spise egg, fisk og skalldyr. Det kan jeg som sagt ikke nå. Nå ammer jeg en med eggallergi, og sannsynligvis flere allergier, og har en liten familie som skal ha mat (som selvfølgelig mor må ordne i skikkelig gammeldags stil... ). Derfor gleder jeg meg til å lese alle blogginnleggene dine framover! Jeg begynte like så godt med de første innleggene sånn at jeg får med meg alt i riktig rekkefølge.:)
Vennlig hilsen Siw Tonje

C.G.T sa...

Hei Siw Tonje! Og tusen takk for begge kommentarene dine! Så koselig med tilbakemelding!! Da blir jeg både inspirert og glad:-) dietter er utfordrende...men der av en grunn og med et håp om bedring! Håper jeg kan inspirere deg litt, selvom jeg både bruker melk og egg (som det jo finnes gode erstatninger for!)... Rismelk får jeg ikke bruke, dessverre, pga de raffinerte karbohydratene, sukkerartene... Men jeg har skjønt at den er god!! Havrefløte er et godt produkt i baking etc.. Men som sagt bruker jeg melk nå! Idag har jeg bakt skolebrød med bakepulver! Kommer snart et innlegg om det! Den inneholder både mandelmel og egg, men kanskjedu finner noe du kan bytte det ut med??