tirsdag 14. august 2012

Frokostforberedelser og bakekveld!

Besøket hos ernæringsfysiolog idag var spennende. Jeg fikk masse tips, og det beste av alt: en perm stappet med oppskrifter og lister over alt jeg kan og ikke kan spise! Ting blir jo litt enklere da...

Ikveld har jeg testet ut mandelmuffins, scones (favoritt fra tidligere, men nå uten gluten og fløte), pesto (uten parmesan såklart) og et Toro lavkarbobrød. Sistnevnte står i ovnen, og jeg fryder meg over at det finnes et slikt halvferdig produkt som er uten gluten, gjør og melk. Herlig! Håper smaken er like bra....!

Mandelmuffinsen har forbedringspotensiale, men jeg har en løsning på konsistensproblemet i hodet, så den kan jeg fortelle om litt senere.

Scones med Cornells melblanding, glutenfrie havregryn og havrefløte
Den siste månedens frokostfavoritt har vært scones. Jeg fant en oppskrift på nettet, byttet ut noen ting jeg ikke kunne spise, og testet, og de er såååå gode. Idag testet jeg samme oppskrift, men byttet ut fibra hvetemel/rugmel med cornells melblanding. Havregryn ble byttet til glutenfri, og matfløten erstattet jeg med "havrefløte"/iMat fra Oatly. Og det funket!! Hurra!! Disse fryser jeg ned, og tiner i brødristeren... Myyyye bedre enn brødskive!

Nybakte scones med vellykket resultat!
4 dl glutenfrie havregryn (eller vanlige lettkokte havregryn)

3 dl kokende vann

1,3 dl iMat (eller matfløte)

5 dl cornells melblanding (50/50 halvgrov og grov), kan byttes med rugmel og fibra for de som tåler det..

1 ts bakepulver

1 ts salt

Ha havregrynene i en bakebolle. Slå det kokende vannet over. La hvile i noen minutter, mens du setter ovnen på 250 grader, og finner frem resten av ingrediensene. Tilsett fløten og rør godt med en slikkepott. Bland det tørre, og ha i blandingen. Rør godt. Klem deigen ut på et bakepapir, som en pizza, ca 2 cm tykk. Ikke trykk for mye! Del opp i 12 deler, før du steker den midt i ovnen i ca 20 min. Her varierer tiden veldig fra ovn til ovn.....! Voila! Ferdig! Jeg liker å dele dem slik at det blir som et tynt delt rundstykke. Ha på smør mens det ennå er varmt fra ovnen eller brødristeren.... Mmmmm...

Stort sett all kjøpepesto inneholder jo parmesan, så jeg tok likegodt og laget litt av det også. Dt er jo veldig enkelt!

Bladene fra en busk basilikum, ristede pinjekjerner, god olivenolje, salt og pepper. Opp i foodprossessoren i 10 sekunder! Ferdig! Sunnere fett enn smør, og enda bedre under pålegget! Her gjelder det å finne gode smaker og gode erstatninger!



Jeg gleder meg til frokost imorgen.....

Ingen kommentarer: