fredag 14. september 2012

GlutenFULL!

Jaja, fra det ene til det andre! De siste dagene har jeg testet for fullt om jeg tåler gluten. Siden jeg har levd uten gluten og hvitt mel (+++) i over 4 uker, vil kroppen si ifra dersom den får gluten i store doser og ikke tåler det.

Så nå spiser jeg scones laget på fibra (det nye fullkornshvetemelet!) og fullkornspasta i minst 3 gode doser/måltider om dagen. So far-so good...tror jeg!?! Vet liksom ikke helt hva en reaksjon vil innebære....men det hadde jeg vel merket! ferdig med glutentesten imorgen kveld, og neste uke skal jeg DRIKKE gjær...! Wish me luck!

Fibra på plass og nok et bakestunt fra mor (les;meg), førte idag til pizza baket med bakepulver til middag! Og siden jeg fant MUTTI pizzasaus i Sverige idag, som er uten sukker, ble det skikkelig pizza (nesten) for første gang på 3 måneder!! Slå den!! Det ble faktisk ganske bra!


Nå skal jeg benke meg for tv-kvelden med min daglige dose med sukkerfri sjokolade! GOD HELG!!! -og bare 2 dager igjen til hagesalget...!!


...og oppskriften, den kommer her:

5 dl fibra hvetemel
2 ts bakepulver
1/2 ts salt
80 g margarin (kan sikkert byttes med olje, for melkeallergikere)
1 egg
1,5 dl melk (kan sikkert byttes med soyamelk, vann eller annen allergimelk)

Bland det tørre.
Smuldre inn margarinen.
Tilsett sammenpisket egg og melk.
Bland alt til en seig deig. Settes i kjøleskap i ca 30 min.
Kna med litt fibra, før du kjevler den ut på to stekebrett.
Ha på ønsket fyll! Finner du ikke sukkerfri pizzasaus, kan dette enkelt lages selv. Evt. kan du lage hvit pizza med creme fraiche :-)
Stekes i 15 min på 225 grader.

Voila!


Ingen kommentarer: