lørdag 6. oktober 2012

Ooooo store Hellstrøm!

Når jeg først får dilla på noe, er jeg virkelig heeeeelt hekta!

Jeg har sett alle programmene som er sendt i reality-øyemed med Eyvind Hellstrøm på tv. Jada... ikke det verste det vel?? Jeg tror jeg med hånden på hjertet kan si at han har endret kostholdet og matlagingen i min lille familie. Fra å ty til halvfabrikata i tide og utide, som tidsklemmas påroblemløser, lager vi nå det meste fra scratch. Trodde aldri det skulle skje...! Men nå har vi vært i en god steam lenge, og takket være dietten min har vi blitt enda flinkere.

Taco-krydder, skalldyr-røre, supper, sauser, burgere, kjøttkaker, fiskekaker, pastasaus, pizzabunn, aioli, dressinger, fiskegrateng, naanbrød, tikka masala, raita, pannekaker, vafler, omeletter(!), gryteretter.... Det finnes jo ingen grense for hva folk kjøper ferdigprodusert, men sannheten er jo at det både er bedre, like tidseffeektivt og ikke minst mye mer velsmakende om råvarene blir preppet i ditt eget kjøkken. Og som dere ser av listen ovenfor, bør man ikke være mesterkokk for å lage sunn mat... Men jeg tror de fleste skjønner hva jeg mener, når jeg påstår at det er mange blant oss som kjøper disse produktene ferdigproduserte, frosne eller i pulverform!

Idag testet jeg ENDELIG Hellstrøms GJEDDEKAKER!
Han har snakket varmt om disse i flere av sine "rydder opp hjemme"-programmer, og endelig fikk jeg skrevet ned oppskriften.

På vei hjem fra hytta, stoppet vi ved VILLFISKEN. Dere vet den fiskebutikken mellom Hønefoss og Nes i Ådal, som bare har ferske delikatesser i disken? Der kjøpte jeg en halv kilo fersk gjeddefilet.
Derfra var veien kort til kjøkkenbenken, og i formiddag laget jeg farsen, som både kan bli til fiskekaker, fiskepudding og fiskeboller. Idag ble det fiskekaker! Nam nam nam!!! Kjempegode!!!! Neste gang skal jeg ta mer fisk og litt mindre egg, for å få enda mer fiskesmak! Anbefales! Gjedde er jammen godt!!!!

Oppskriften er hentet fra TV3' nettsider:

400 g gjeddefilet
4 hele egg
4 eggehviter
400 g kremfløte
salt
pepper
cayennepepper

Skjær fileten i terninger. Ha i foodprossessor. Kjøres til jevn masse.
Tilsett salt, egg, eggehviter og fløte. Kjør til farse.
Press farsen gjennom en sil. (Da fjernes evt beinrester og klumper..)
Smak til med pepper og cayennepepper.

Formes til kaker med spiseskje og stekes i stekepannen med meierismør.


Til fiskekakene laget jeg en kald urtesaus. Den ble veldig god!!!

1 boks rømme
1 snøfrisk
3 fedd hvitløk
1/3 finhakket løk
Masse frisk dill.

Som dere sikkert skjønner er jeg over gjennomsnittet glad i fiskekaker!
4-åringen ble også fornøyd, så jeg vil si som Hellstrøm: Dette er en sikker vinner! Du får ikke bedre fiskekaker!


Vel bekomme!

1 kommentar:

Min lille interiør og hverdags dagbok sa...

Hei hei... Du lurte på hvor jeg hadde kjøpt uglen og elgen min! Uglen er kjøpt hos kremmerhuset og den er kjempe koslig, det er faktisk en lampe! Elgehodet som er på den rammen er har jeg laget selv,hmm ikke elghode da,det har jeg sprayet hvitt og limt det fast på en ramme fra åhlens ☺
Riktig fin ny uke til deg ☺☺☺