torsdag 29. november 2012

Sukkerfri vaniljeis og iskremmaskin!

Snart jul!!

Hva skal vi spise på julaften i år?? Eller rettere sagt: Hva vi skal ha til dessert....! Sukk, savner godteri og is og kaker...selvom marsipanpølsen jeg snek til meg her om dagen smakte i overkant søtt!!

Jeg har lenge fantasert om vaniljeis...og for et par dager siden kjøpte jeg iskremmaskin!! Etter et mislykket forsøk på å lage is igår, må jeg bare si at dagens forsøk ble svært vellykket!!!! Minsten storkoste seg og fikk store øyne da jeg sa at isen var uten sukker:-)

5 dl H melk
2,5 dl kremfløte
2 vaniljestenger

Gi dette et lett oppkok, før du lar det stå og trekke i ca 20 min.

6 eggeplommer
2-4 ss flytende natreen (jeg tok 3 idag, og tenker at jeg kanskje tar 2 neste gang)

Pisk sammen egg og natreen til den tykner. Pisk for hånd mens melkeblandingen helles inn i en tynn stråle. Ha hele blandingen i kjelen igjen og varm forsiktig opp til ca 80 grader. Den skal tykne, men IKKE koke!

Deretter avkjøles massen i noen timer.

Sett på ismaskin ( jeg kjøpte fra Krups til 500 kr), og tilsett ismassen i stråle gjennom hullet i lokket på maskinen. 10-15 min senere: nam nam nam!!!!

Vel bekomme!!!

Ingen kommentarer: